Tło bannera

Cukrownia w Żninie od 1894 do 2004

Wybierz
Warsaw and surrounding areas Arche Hotel Poloneza Arche Hotel Geologiczna Arche Hotel Krakowska Arche Hotel Puławska Residence Arche Koszary Góra Kalwaria Pałac Łochów Folwark Łochów Other cities Arche Nałeczów "Sanatorium Milicyjne" Fabryka Samolotów Mielno Arche Cukrownia Żnin Zamek Janów Podlaski Arche Tobaco Łódź Arche Hotel Piła Arche Dwór Uphagena Gdańsk Arche Hotel Częstochowa Arche Hotel Wrocław Arche Hotel Lublin Arche Hotel Siedlce Arche Residence Łódź
03 May 24’
04 May 24’
  1. Home Page
  2. Cukrownia w Żninie
Przez lata żnińska fabryka cukru była największym pracodawcą w regionie, początkowo produkując jedynie cukier surowy. Dziś obiekt ten jest centrum konferencyjno-wypoczynkowym, a zarazem wielką dumą mieszkańców Żnina.
XIX-WIECZNA FABRYKA
Miejsce z historią
35 HEKTARÓW PRZESTRZENI
Niezwykły obiekt
NIESPOTYKANY KLIMAT
Historia łączy się z nowoczesnością

Miejsce nieoczywiste

Bogatą historię Cukrowni Żnin rozpoczyna podjęcie decyzji przez żnińskich ziemian o budowie fabryki cukru w 1893 roku. Już rok później - 15 października 1894 roku ruszyła pierwsza kampania cukrownicza. Zuckerfabrik Znin, bo tak początkowo nazywała się żnińska fabryka, kierowana była przez Radę Nadzorczą i Zarząd spółki, a wśród tych władz przewagę stanowili Niemcy. Przyjmuje się, że Cukrownia mieściła się na 50 ha, a teren ten przyłączono do gruntów miejskich w styczniu 1894 roku.
Dwudziestolecie międzywojenne

Dwudziestolecie międzywojenne

Zakończenie I wojny światowej i Powstania Wielkopolskiego w 1919 roku sprawiło, że cukrownia znalazła się w rękach Polaków, gdyż usunięto niemieckiego dyrektora. Mimo to wielu Niemców pozostało na swoich stanowiskach, gdyż zrezygnowali z obywatelstwa Rzeszy Niemieckiej i przyjęli obywatelstwo polskie. 
W roku 1922 fabryka cukru zaczęła funkcjonować jako polska spółka pod nazwą „Cukrownia „Żnin” – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”, a jej prezesem mianowany został Wiesław Tuchołka – właściciel ziemski ze Złotnik. Obok trzyosobowego Zarządu i Rady Nadzorczej zaczęło funkcjonować Walne Zgromadzenie Udziałowców, jednak nie wszyscy udziałowcy mogli zajmować stanowiska we władzach spółki – uzależnione było to od zdeponowania akcji w ramach kaucji wynoszącej 16 tys. zł.
Podczas wojny Cukrownia Żnin przeszła po raz kolejny pod panowanie Niemców, jednak nie trwało to długo, gdyż zaraz po oswobodzeniu Żnina zakład oddany został pod opiekę Polaków. 12 lutego 1945 na stanowisko dyrektora wrócił także inż. Zygmunt Kittel po uprzednim mianowaniu przez pełnomocnika Ministerstwa Przemysłu. Żnińska fabryka cukru przeszła na własność państwa 27 października 1950 r.
W latach 70. XX wieku najważniejszym celem działalności było skrócenie kampanii cukrowniczej, co osiągnięto poprzez modernizację i wymianę urządzeń. Ponadto wiele etapów pracy zmechanizowano, co przyczyniło się do poprawy warunków pracy, zwiększenia produkcji oraz wzrostu mocy przerobowej.
Historia cukrowni

XXI WIEK

W 2004 roku nastąpiło wygaszenie produkcji w Cukrowni Żnin, co spotkało się z licznymi protestami społecznymi. Jedną z form protestu była głodówka mężczyzn, a następnie głodówka kobiet i dzieci. Niemniej jednak, w magazynach Cukrowni wciąż przechowywano: cukier z Kruszewa oraz melasę z Kruszwicy.

W 2015 roku grupa Arche S.A. zakupiła Cukrownię i w 2017 roku rozpoczęła przekształcanie fabryki w obiekt konferencyjno-wypoczynkowo-gastronomiczny. W tym samym roku 11 sierpnia symbol Cukrowni Żnin – 72-metrowy komin uległ zniszczeniu przez nawałnicę. Obecnie ma on 35 metrów.
Mimo połączenia kolejowego Żnina z Inowrocławiem i Damasławkiem, władze Cukrowni uchwaliły budowę własnej kolejki, która już w 1894 roku zwoziła do fabryki buraki. Sieć torów o prześwicie 600 mm miała około 46 km. Kolejka fabryczna dysponowała 1 lokomotywą spalinową oraz 8 parowozami, z których jeden oglądać można dziś w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji. 
Ponadto na użytek kolejki pozostawało 50 wagoników 3-tonowych, 50 wagoników 6-tonowych i 12 wagoników 7-tonowych. Po II wojnie światowej z Cukrowni Gdańskiej sprowadzono jeszcze 70 wagoników. Na terenie cukrowni mieściły się 3 punkty zdawczo-odbiorcze. W latach 1971-1972 podjęto jednak decyzję o likwidacji żnińskiej kolejki fabrycznej ze względów ekonomicznych.
Newsletter
Stay up to date with the latest promotions and events in the life of Arche and our facilities!

In order to provide services at the highest level, the Service uses cookies stored in the browser's memory. Detailed information about the purpose of their use, including processing of user activity data and advertising personalization, as well as the possibility to change cookie settings, can be found in the Privacy Policy.
By clicking ACCEPT ALL, you consent to the use of technologies such as cookies and to the processing by Arche S.A., ul. Puławska 361, 02-801, Warszawa, of your personal data collected on the Internet, such as IP addresses and cookie identifiers, for analytical and marketing purposes (including automated ad targeting, measuring their effectiveness, and processing user data for analytical purposes). You can change cookie settings and detailed consent preferences in the settings.

Manage privacy settings
Essential cookies

Cookies necessary for the operation of services available on the website, enabling browsing offers or making reservations, supporting security mechanisms, including user authentication and abuse detection. These files are required for the proper functioning of the website. They do not require your consent.

Analytical cookies

Cookies allowing the collection of information about the user's use of the website in order to optimize its functioning and adapt it to user expectations. By consenting to these cookies, you agree to the processing of data regarding your activity on the site for analytical purposes.

Marketing cookies

Cookies enabling the display of marketing content tailored to the user's preferences and directing marketing offers to them corresponding to their interests, including information about user activity, products, and services of the site administrator and third parties. Consent to these cookies means that your data may be used for advertising personalization and analysis of the effectiveness of our advertising campaigns.

Your preferences have not yet been saved